Všetko o harmonograme, čo by mal právnik vedieť pri obstarávaní stavebných prác s použitím FIDIC zmluvných podmienok

Harmonogram je nevyhnutným nástrojom na riadenie výstavby.

Účelom harmonogramu je plánovanie činností a kontrola plnenia činností. Harmonogram je dôležitý aj pre koordináciu prác na stavbe, prípadne pre zladenie požiadaviek rôznych dodávateľov ohľadom nimi požadovanej stavebnej pripravenosti a stanovenia jasného rozhrania medzi prácami jedného dodávateľa a druhého dodávateľa.

V harmonograme (ak je vytvorený podľa určitých požiadaviek) sú údaje, ktoré sú nevyhnutné aj pre kvantifikáciu časových a finančných nárokov, najmä (na jednej strane) pre výpočet predĺženia Doby ukončenia a následne aj pre výpočet priamych a nepriamych nákladov predĺženia Doby ukončenia/sťaženia podmienok Zhotoviteľa (disruption), (na druhej strane) pre určenie doby omeškania Zhotoviteľa a výpočet zmluvnej pokuty.

Bez dobrého harmonogramu nie je možné riadiť stavbu na základe dát.

Ako Zhotoviteľ by som sa nezapojil do súťaže na stavebné práce, ktorej realizácia nie je riadená na základe dát, pretože by to predstavovalo príliš veľké riziko.

Pre Objednávateľa je harmonogram predložený uchádzačom dôkazom o tom, ako dôkladne sa zhotoviteľ pripravil na základe súťažných podkladov, a ako vyhodnotil vecnú a časovú reálnosť svojej ponuky. Na to však objednávateľ potrebuje odborníkov v hodnotiacej komisii.

Harmonogram znázorňuje nielen časové trvanie výstavby (jednotlivých činností), ale aj nároky na zdroje v priebehu výstavby (ľudské, technické a finančné).

Pri použití FIDIC zmluvných podmienok je harmonogram najdôležitejším nástrojom pre Správcu stavby. Správca stavby má okrem harmonogramu aj právomoci: (i) dávať pokyny, (ii) rozhodovať o nárokoch, ale aj požiadavkách strán, ktoré nemajú povahu claimu, (iii) rozhodovať o zmene diela (variácii), to všetko mu umožňuje efektívne riadiť stavbu.

Objednávateľ ako obstarávateľ musí zabezpečiť, aby mal Správca stavby k dispozícii potrebné údaje pre riadenie stavby.

Zapamätajme si, že dobrá stavba musí mať dobrý harmonogram a jeho zabezpečenie je úlohou objednávateľa! Zhotoviteľ predloží Objednávateľovi iba to, čo požaduje objednávateľ.

Harmonogram musí jednoznačne prehľadne prezentovať navrhovaný postup realizácie výstavby a korešpondovať s podmienkami uvádzanými v projektovej dokumentácii, zohľadňujúc STN, technologické predpisy výrobcov materiálov a technologických zariadení, zákonné požiadavky, požiadavky dotknutých orgánov a osôb.

PERSPEKTÍVNY POHĽAD

Objednávateľ a Správca stavby potrebuje vedieť vopred, čo sa má vykonať na Stavenisku (a mimo neho) a kedy.

Netýka sa to iba stavebných prác, ale môže sa to týkať aj iného záväzku zhotoviteľa zo zmluvy o dielo, napríklad projektovej činnosti, inžinierskej činnosti, ale aj nasadenia personálu, strojov, dodávok materiálov a technologických zariadení, požiadavok na energie a financie.

Na úvod by som povedal, že preklad Date of CompletionLehota výstavby vo FIDIC VZP zo SACE je nesprávny. V slovenskom právnom systéme je „lehota“ spojená s procesnými úkonmi, zatiaľ čo „doba“ označuje časové trvanie konkrétneho procesu alebo činnosti. Preto si myslím, že lehota nie je vhodne zvolený pojem. Obchodný zákonník používa pri zmluve o dielo slovné spojenia „vykonať„, „zhotoviť“ dielo, avšak v § 554 je uvedené: „zhotoviteľ splní svoju povinnosť vykonať dielo jeho riadnym ukončením a odovzdaním (…)„, preto by som navrhoval používať pojem ukončenie. Berúc do úvahy, že Commencement Date je preložený ako Dátum začatia, Completion Date by sa mohol prekladať ako Dátum ukončenia, avšak ja osobne by som zdôrazňoval v definícii dobu ako právny termín, aby bolo zrejmé, že sa má niečo plniť v určitom čase a kvalite a nevykonaním diela v danej kvalite a v danej dobe nastáva porušenie záväzku, preto najvhodnejšie bude používať Doba ukončenia.

Keď už máme Dobu ukončenia zadefinovanú, treba mať na pamäti, že Definícia Doby ukončenia je vrátane predĺženia podľa podčlánku 8.4 VZP, teda obdobne ako podlieha úpravám Zmluvná cena, aj Doba ukončenia podlieha predĺženiam.

FIDIC VZP 2017 rev 2022 majú v 8.3 nové užitočné ustanovenie, ktoré má svoje využitie ak ho dáte do Zmluvy a určíte aj „odplatu za akceleráciu“. Upozorňujem, že môj preklad sa nezhoduje s originálnym znením: Podčlánok 13.3 (Variácie a úpravy) sa aplikuje na revidované metódy, vrátane akceleračných opatrení, navrhnutých Správcom stavby za účelom zrýchlenia postupu v dôsledku časových vplyvov udalostí/okolností uplatnených zhotoviteľom podľa podčlánku 8.4 (Predĺženie Doby ukončenia) 

Tu ide o to, že ak máte pôvodnú Dobu ukončenia napríklad 180 dní od Dátumu začatia, ale následkom rizika na strane Objednávateľa, Správca stavby určil podľa 3.5 VZP 10 dní predĺženia, už je Doba ukončenia 190 dní. Ak sa Objednávateľ chce vrátiť na 180 dní, musí požiadať Zhotoviteľa, aby tých 10 dní „akceleroval“, za to však Zhotoviteľovi prináleží odplata. S ohľadom na § 18 ZVO je vhodné ak máte podmienky akcelerácie v Zmluve aj s dákym rozumným vopred stanoveným prepočtom odplaty akcelerácie. Akceleráciu by ste inak mohli uplaniť podľa 13.2 VZP, ale je potrebné to zdôvodniť, pričom sa toto ustanovenie obvykle prostredníctvom OZP vymaže. Sú prípady, kedy Doba ukončenia zostáva v Harmonograme vždy 180 dní a v revíziách sa počíta iba plusový/mínusový konečný float a vtedy je stále jasné, aká bola pôvodne plánovaná Doba ukončenia.

1. Označenie harmonogramu

V priebehu prípravy a realizácie investičnej akcie dochádza k rôznym úpravám harmonogramu.

Tieto úpravy sú predpokladané Zmluvou. Je potrebné sa v týchto úpravách vyznať:

  • predbežný Harmonogram je harmonogram, ktorý sa predkladá v rámci ponuky v súťaži. V predbežnom Harmonograme sú spravidla Objednávateľom (obstarávateľom) stanovené, najmä: Dátum začatia, dôležité míľniky a Doba ukončenia. Konkrétny čas určí uchádzač. Nemali by sa požívať konkrétne dátumy, napr. Doba ukončenia = Dátum začatia + 180 dní). Doba ukončenia môže byť pevne stanovená obstarávateľom, napr. 180 dní od Dátum začatia. Ak sa súťaží na čas, Dobu ukončenia navrhne uchádzač (zhotoviteľ) po starostlivom zvážení. Túto Dobu ukončenia by mal vedieť zdôvodniť.
  • základný Harmonogram je harmonogram (v Anglickom jazyku base line), ktorý musí spĺňať objednávateľom (obstarávateľom) stanovené kritéria v súťažných podkladoch. Môže sa predkladať v rámci poskytnutia súčinnosti úspešným uchádzačom pri podpise zmluvy o dielo, alebo neskôr, napr. v zmysle FIDIC VZP (do 28 dní po doručení oznámenia Zhotoviteľovi podľa podčlánku 8.1 FIDIC VZP).
  • revidovaný Harmonogram. Základný harmonogram bude označený ako verzia 0 (baseline), a každá následná revízia Harmonogramu bude očíslovaná v postupnom poradí, pričom prvá bude revízia 1 (re-baseline 1), druhá bude revízia 2 (re-baseline 2), a tak ďalej. revidovaný Harmonogram sa predkladá, keď posledný platný revidovaný Harmonogram (na začiatku to bude Základný harmonogram) nesúhlasí so skutočným postupom alebo povinnosťami Zhotoviteľa zo Zmluvy.
  • Harmonogram platieb je upravený v podčlánku 14.4 FIDIC VZP červená kniha. Pozor, v žltej knihe FIDIC VZP je používaný preklad Formulár platieb.
  • rozdielový Harmonogram je uvedený v podčlánku 4.21 písm. h) FIDIC VZP a predkladá sa v rámci Správy o postupe prác. Prostredníctvom rozdielového Harmonogramu sa porovnáva skutočný a plánovaný postup s podrobnosťami o všetkých udalostiach, alebo okolnostiach, ktoré môžu ohroziť dokončenie Diela v súlade so Zmluvou a o opatreniach, ktoré sú prijaté za účelom zamedzenia omeškania.

2. Povinnosti zhotoviteľa ohľadom harmonogramu

Podľa podčlánku 8.3 FIDIC VZP má Zhotoviteľ v súvislosti s harmonogramom nasledovné povinnosti:

2.1 Základný harmonogram

Do 28 dní po doručení oznámenia podľa 8.1 (Dátum začatia prác) FIDIC VZP je zhotoviteľ povinný predložiť Správcovi stavby Harmonogram prác v súlade s požiadavkami uvedenými v Zmluve. (Poznámka: V Českej republike majú výhodu, že SFDI má Metodiku pro časové řízení u stavebních zakázek podle smluvních podmínek FIDIC (ďalej len „SFDI Metodika o časovom riadení“), na ktorú môžu obstarávatelia odkázať a nemusia do súťažných podkladov osobitne písať požiadavky na obsah, rozsah a formu harmonogramu ako je tomu u nás.)

Uvedené znamená, že Harmonogram by jednak mal spĺňať Dobu ukončenia stanovenú v súťažných podkladoch (počet dní od Dátumu začatia prác – 1.1.3.3 FIDIC VZP, uvádza sa v Prílohe k ponuke) a mal by byť v požadovanej forme s požadovanými údajmi.

Správca stavby je povinný predložený základný Harmonogram preskúmať. Má však právo iba oznámiť v akom rozsahu predložený základný Harmonogram nezodpovedá Zmluve. Správca stavby základný Harmonogram neschvaľuje. Iná situácia je vo FIDIC knihách vydaných v 2017 v znení 2022.

Ak Správca stavby oznámi, že základný Harmonogram nie je v súlade so Zmluvou, Zhotoviteľ je povinný ho dať do súladu a predložiť znova.

Je potrebné si dávať pozor na domnienku v ustanovení 8.3 FIDIC VZP, pretože ak je Správca stavby pasívny, uplynutím 21 dní od predloženia základného harmonogramu Správcovi stavby sa má za to, že základný Harmonogram je v súlade so Zmluvou a postupuje sa podľa neho. Uvedené znamená, že všetky Strany sa podľa neho riadia a očakávajú nasadenie, súčinnosť podľa neho, a v prípade porušenia povinnosti sa uplatňujú claimy podľa neho.

Čo znamená, že základný Harmonogram je v súlade so Zmluvou? Má Správca stavby právo prehodnocovať dĺžku trvania jednotlivých činností navrhnutých Zhotoviteľom?

Príklad:

Činnosť (zoberme si, že ide o smernú položku v Cenovej databáze Cenkros), ktorá by podľa štandardnej prácnosti pri 3 pracovníkoch mala trvať 10 dni, môže byť zhotoviteľom zaznamenaná v harmonograme na 3 dni, alebo na 20 dní.

Má právo Správca stavby namietnuť dĺžku tejto činnosti?

Ak si Objednávateľ nezmení ustanovenia VZP, povedal by som, že Správca stavby nemá právo toto skúmať. Za daných okolností Správca stavby nemá možnosť neschváliť Základný harmonogram, resp. ak by ho neschválil, jeho konanie je v tomto ohľade irelevantné a Zhotoviteľom predložený základný Harmonogram je platný a bude sa podľa neho postupovať. Jenoducho, je tu priestor na spor a spochybňovanie rozhodnutia Správcu stavby.

Ak by Zhotoviteľ nepredložil základný Harmonogram v súlade so Zmluvou, má Objednávateľ prostriedky nápravy (od zmluvnej pokuty, cez odstúpenie od Zmluvy).

Postup STD pri preskúmaní Harmonogramu:

FIDIC VZP neupravuje, čo znamená „nesúlad harmonogramu so Zmluvou“, v praxi to môže spôsobovať nasledovné problémy, a preto je nutné to upraviť v OZP a predchádzať takýmto situáciám (potenciálnym nezhodnám):

  1. Nerealistické termíny alebo predpoklady: Harmonogram môže byť považovaný za nerealistický, ak zohľadňuje nesprávne predpoklady alebo obsahuje nepravdepodobné doby na dokončenie jednotlivých činností.
  2. Nesprávna alokácia zdrojov: Ak harmonogram nezobrazuje realistické nasadenie pracovníkov a strojov, aby sa dielo vykonalo v Dobe ukončenia môže to byť považované za nesúlad. Zhotoviteľ však bude tvrdiť, že splnil požiadavky, pretože nasadenie strojov a pracovníkov uviedol.
  3. Nezohľadnenie rizík alebo externých vplyvov: V určitých prípadoch môže Správca stavby považovať harmonogram za nesprávny, ak neberie do úvahy relevantné riziká (napríklad sezónne počasie, dostupnosť materiálov, zákonné prekážky). Ohľadom tejto skutočnosti môžu byť názory Zhotoviteľa a Staevbného dozoru vo vzájomnom rozpore.

S ohľadom na uvedené je potrebné vyžadovať od Zhotoviteľa údaje, ktoré možno objektívne overiť na základe štandardov/štatistík, atď., aby bolo možné preukázať porušenie požiadaviek a teda záväzku. Dôležité preto je, aby Zhotoviteľ zodpovedal za to, že všetky údaje v Harmonograme sú v súlade s inými požiadavkami/normami, napr. s požiadavkami v projektovej dokumentácii, s technologickými postupmi, so štandardami prácnosti, a pod.

Odporúčam, aby aj Správca stavby jasne popísal nesúlady so Zmluvou, aby ich Zhotoviteľ pochopil a odstránil (za predpokladu, že chce a vie).

2.2 Early warnings

Predposledný odstavec podčlánku 8.3 FIDIC VZP stanovuje povinnosť Zhotoviteľa oznamovať Správcovi stavby všetky možné budúce udalosti a okolnosti, ktoré by mohli mať negatívny dopad na stavebné práce, cenu. Early warninig nie je claimom. vo FIDIC VZP vydanie 2017, rev 2022 je nové ustanovenie Advance Warning.

2.3 Mesačné vyhodnocovanie plnenia harmonogramu

Vo FIDIC VZP nie je vyslovene upravená povinnosť Zhotoviteľa predkladať Správcovi stavby mesačne Aktualizovaný harmonogram.

Podľa podčlánku 4.21(h) FIDIC VZP má Zhotoviteľ v rámci Správy o postupe predložiť Správcovi stavby porovnanie skutočného postupu a plánovaného postupu so sprievodnou správou za predchádzajúce mesačné obdobie ohľadom udalostí/okolností, ktoré môžu ohroziť dokončenie Diela v plánovanej Dobe ukončenia.

Táto povinnosť Zhotoviteľa sa však prelína s inou povinnosťou Zhotoviteľa podľa podčlánku 8.3 (druhá veta) FIDIC VZP, podľa ktorej má Zhotoviteľ povinnosť predložiť revidovaný Harmonogram vždy ak je aktuálny Harmonogram v rozpore so skutočným postupom alebo povinnosťami Zhotoviteľa.

Ak si túto povinnosť Zhotoviteľ nesplní sám od seba, má Správca stavby právo podľa posledného odseku podčlánku 8.3 FIDIC VZP dať pokyn Zhotoviteľovi, aby predložil revidovaný Harmonogram.

Táto povinnosť Zhotoviteľa predložiť revidovaný Harmonogram je aj v podčlánku 8.6 FIDIC VZP s tým, že pri omeškaní inom ako podľa podčlánku 8.4 FIDIC VZP má Zhotoviteľ povinnosť predložiť aj návrh opatrení s cieľom zachovať plánovanú Dobu ukončenia, teda dohnať omeškanie.

Ak by existovalo riziko na strane Objednávateľa, Zhotoviteľ má nárok na predĺženie Doby ukončenia (podľa podčlánku 8.4 FIDIC VZP). Uvedené znamená, že termín Doby ukončenia sa predĺži a Zhotoviteľ nie je v omeškaní.

V prípade, že by Zhotoviteľ mal nárok na predĺženie Doby ukončenia, ak by Objednávateľ mal záujem o udržanie pôvodnej Doby ukončenia, má právo požadovať akceleráciu, avšak za odplatu – to je však iný inštitút ako predĺženie Doby ukončenia na základe Zhotoviteľom uplatneného claimu.

Odporúčam v OZP nastaviť povinnosť, aby Zhotoviteľ vyhodnocoval plnenie aktuálneho Harmonogramu na mesačnej báze a zosúladiť ustanovenia 8.3, 4.21, 8.6 FIDIC VZP. Na záver dám odporúčený text.

2.4 Revidovaný harmonogram

Zhotoviteľ (sám od seba) je povinný predložiť Správcovi stavby revidovaný Harmonogram, keď aktuálny Harmonogram (môže byť Základný harmonogram, prípadne posledný platný revidovaný Harmonogram) nesúhlasí so skutočným postupom alebo povinnosťami Zhotoviteľa.

Bez ohľadu na to ako koná Zhotoviteľ, Správca stavby má právo dať Zhotoviteľovi pokyn, aby predložil revidovaný Harmonogram, ak posledný platný revidovaný Harmonogram nezodpovedá Zmluve alebo sa nezhoduje so skutočným postupom.

Správca stavby môže podľa podčlánku 8.6 FIDIC VZP požadovať aj predloženie sprievodnej správy s návrhom revidovaných metód za účelom urýchlenia postupu, aby sa Dielo vykonalo v plánovanej Dobe ukončenia. Realizácia týchto metód je rizikom a nákladom Zhotoviteľa. Medzi tieto metódy môže patriť napríklad:

  • Zvýšenie počtu pracovníkov – Zhotoviteľ môže nasadiť väčší počet pracovníkov na stavbe, aby sa zvýšilo tempo vykonávaných prác. Pozor, nie vždy je možné nasadiť viac pracovníkov v obmedzenom priestore.
  • Zvýšenie počtu zariadení – Na stavbu môžu byť dodané ďalšie stroje a zariadenia, ktoré umožnia urýchlenie prác. Opätovne to nie vždy je fyzicky možné.
  • Zavedenie nadčasov – Zhotoviteľ môže zorganizovať prácu počas víkendov, sviatkov alebo zaviesť nočné smeny, aby sa skrátila doba realizácie jednotlivých fáz. Pozor, môžu platiť obmedzenia ohľadom nočnej práce, práce vo sviatkoch, atď.
  • Zmena postupu práce – Zhotoviteľ môže optimalizovať alebo zmeniť technologický postup, aby urýchlil realizáciu jednotlivých úkonov. Je potrebné zvážiť, či nejde o Zmenu v zmysle podčlánku 13 FIDIC VZP a jej súlad s § 18 ZVO.
  • Koordinácia prác – Zlepšenie koordinácie medzi rôznymi subdodávateľmi alebo medzi jednotlivými stavebnými fázami môže znížiť straty času, spôsobené čakaniami medzi jednotlivými činnosťami.
  • Zlepšenie dodávok materiálov – Zhotoviteľ môže pracovať na zrýchlení dodávok materiálov alebo objednávať materiály vopred, aby sa predišlo prestojom.

RETROSPEKTÍVNY POHĽAD

3. Správa o postupe prác

Správca stavby má k dispozícii údaje aj retrospektívne. Tieto dostáva od zhotoviteľa v Správe o postupe prác (4.21 VZP) v mesačných intervaloch.

V Správe o postupe prác je zhotoviteľ povinný porovnať skutočný a plánovaný postup s podrobnosťami o všetkých udalostiach, alebo okolnostiach, ktoré môžu ohroziť dokončenie diela v súlade so Zmluvou a o opatreniach, ktoré sú prijaté za účelom zamedzenia omeškania.

V SFDI Metodike o časovom riadení je stanovená povinnosť predkladať rozdielový harmonogram, pričom je na ňom vyznačené farebné rozlíšenie skutočného postupu a aktuálneho harmonogramu nasledovne:

Ilustračný obrázok zdroj: https://sfdi.gov.cz/wp-content/uploads/2024/06/2018-metodika-casove-rizeni-fidic.pdf

Príklad rozdielového harmonogramu:

Ilustračný obrázok – zdroj: https://sfdi.gov.cz/wp-content/uploads/2024/06/2018-metodika-casove-rizeni-fidic.pdf

4. Požiadavky na formu a obsah harmonogramu

Ako som už uviedol vyššie z dôvodu, že nemáme metodiku ako napr. SFDI Metodika riadenia času, je každý obstarávateľ nútený uviesť do súťažných podkladov vlastné požiadavky na úpravu obsahu a formy harmonogramu.

V bodoch sem uvediem základné požiadavky na Harmonogram, ktoré si myslím, že sú dôležité a vysvetlím prečo. Zapracujem sem aj tie, čo sú vo FIDIC VZP vydanie 2017, rev. 2022 v podčl. 8.3 (a) až (k):

4.1 Ganttov graf (grafické znázornenie časového sledu a doby trvania činností + technická tabuľka) + sprievodná textová technická správa

Harmonogram musí byť pripravený softvérovou aplikáciou (MS Project/Primavera a ekvivalent), ktorá je schopná sledovať harmonogram vo vzťahu k času, zdrojom a financiám.

V technickej správe sa nachádza to, čo sa požaduje okrem iného aj v podčlánku 8.3(d) FIDIC VZP.

Nakoľko Ganttov graf neumožňuje sledovať jednotlivé činnosti v priestore v ich vzájomných súvislostiach, odporúčam Objednávateľovi požadovať v súťažných podkladoch, aby Zhotoviteľ predložil aj cyklogram (zároveň s harmonogramom).

Ilustračný obrázok – zdroj: www.fce.vutbr.cz

4.2 Členenie činností by malo mať minimálne 3 stupne, a to: 1. stupeň – stavebný objekt (SO) / 2. stupeň – stavebný prvok, podobjekt SO, úsek SO / 3 stupeň: stavebná činnosť, stavebná časť prvku, diel.

Základné stavebné práce môžu vzísť z položiek rozpočtu (výkazu výmer) alebo z agregácie niekoľkých činností, ale minimálne by to mohlo byť na úrovni oddielov zo štruktúry rozpočtu podľa triednikov TSP/TSKP.

4.3 Použitie WBS (work breakdown structure) kódov.

4.4 Harmonogram musí znázorňovať všetky zdroje (ľudské, technické, finančné), ako aj objednávateľom požadované dodávky projektovej dokumentácie alebo jej častí, inžinierskú činnosť, odovzdávanie Staveniska (časti), skúšky, spúšťanie, skúšobnú prevádzku (ak je), prevzatie Diela (časti).

Ak sú nasadzované ľudské zdroje a stroje, odporúčam, požadoavať od zhotoviteľa HZS niektorých činností/profesií a tiež preukázať, ktoré stroje bude používať a uviesť náklady. Údaje z týchto formulárov budú použité pri kvantifikácii claimov.

Činnosti nie sú len stavebné a montážne práce, objednávateľ môže požadovať a Správca stavby potrebuje vedieť aj kedy prebiehajú výrobné výbory, kedy sa odovzdáva a schvaľuje/preskúmava Dokumentácia Zhotoviteľa, potrebuje vedieť termíny obstarávania, výroby Technologického zariadenia (prípadne Materiálov) a ich dodávky na Stavenisko, montáže, skúšania, prevzatia do odbornej obsluhy, spúšťania, prevádzky, prevzatia Diela alebo jeho časti, kedy nastupujú Subdodávatelia, kedy sú aké profesie nasadené, kedy sú aké stroje nasadené, aké sú technologické postupy, potrebuje tabuľkový zoznam s počtom pracovníkov rozdelených v členení podľa profesií, ktorí sa budú podieľať na príprave projektovej dokumentácie a inžinieringu.

Ak neuvádza Objednávateľ kedy odovzdá do držby Stavenisko (časti), Zhotoviteľ by mal uviesť v Harmonograme, kedy Stavenisko potrebuje,

4.5 Graficky rozlíšiť súhrnnú a bežnú činnosť.

4.6 Uviesť časové a logické väzby medzi činnosťami.

Ako vzor možností závislostí medzi činnosťami som vychádzal z SCL PROTOCOLu

4.7 Vyznačenie kritickej cesty – sledu vzájomne závislých činností v rámci výstavby diela od začiatku po ukončenie, ktorých omeškanie spôsobí predĺženie Doby ukončenia. Dôležité je uviesť, že súčet celkových časových rezerv činností na kritickej ceste je nulový. Časové rezervy na činnostiach patria výstavbe a musia byť odhalené (znázornené), je povolená iba časová rezerva konečná s tým, že bude vyznačená ako činnosť, resp. inak vyznačená v základnom Harmonograme.

Podľa SCL PROTOCOLu je definícia kritickej cesty nasledovná:

Najdlhšia postupnosť činností od začiatku do konca, ktorých súčet trvania určuje celkové trvanie projektu.

V závislosti od logiky pracovného postupu môže existovať viac ako jedna kritická cesta.

Omeškanie postupu ktorejkoľvek činnosti na kritickej ceste spôsobí bez urýchlenia alebo zmeny postupnosti omeškanie celkového trvania projektu, a preto sa označuje ako „kritické omeškanie“.

Ako vypočítať kritickú cestu?

Je dôležité znázorňovať aj float na každej činnosti a float na konci, ktorý sa povoľuje Zhotoviteľovi si ponechať.

  • Krok 1: Identifikuj všetky činnosti a ich časové a logické závislosti. Vytvor zoznam všetkých činností (3 stupne, WBS). Analyzuj časové a logické závislosti medzi činnosťami.
  • Krok 2: Vytvor sieťový graf (interne pre zhotoviteľa je to nevyhnutné), do súťaže a podľa zmluvy je postačujúci Ganttov graf. Prepoj činnosti šípkami (funkcia v softvéri MS Project/Primavera).
  • Krok 3: Vypočítaj čas najskoršieho začiatku (earliest start – ES) a najskoršieho konca (earliest final – EF). Začni identifikáciou prvej činnosti bez predchodcu (zvyčajne Dátum začatia prác – podčlánok 8.1 FIDIC VZP) a priraď ES 0. Pre každú nasledujúcu činnosť sa ES = EF jej predchádzajúcej činnosti. Vypočítaj EF pre každú činnosť pripočítaním trvania činnosti k jej EF.
  • Krok 4: Vypočítaj časy najneskoršieho začiatku (latest start – LS) a najneskoršieho konca (latest final – LF). Začni od Doby ukončenia (zvyčajne koniec poslednej činnosti) a priraď jej LF rovný jej EF. Pre každú predchádzajúcu činnosť sa LF = LS jej nasledujúcej činnosti. Vypočítaj LS pre každú činnosť odpočítaním jej trvania od jej LF.
  • Krok 5: Vyhodnoť celkový float pre každú činnosť. Celkový float činnosti je čas, ktorý je možné vziať a omeškať sa bez toho, aby došlo k omeškaniu trvania Doby ukončenia. Vypočíta sa ako TF = LS – ES alebo LF – EF (mali by sa rovnať).
  • Krok 6: Identifikuj kritickú cestu (critical path – CP). Kritická cesta sa vzťahuje na najdlhšiu cestu činnosťami vo výstavbe logicky a časovo poprepájanými, ktorá pozostáva z činností s nulovou celkovou rezervou. Činnosti na kritickej ceste musia byť splnené podľa plánovaného harmonogramu; akékoľvek omeškanie týchto činností spôsobí omeškanie Doby ukončenia.
  • Krok 7: Preskúmaj kritickú cestu a identifikuj činnosti na nej, aby si určil najkritickejšie činnosti. Zameraj sa na tieto kritické činnosti, aby si zabezpečil, že Dielo bude vyhotovené v Dobe ukončenia. Dodržiavaním týchto krokov a dôkladnou analýzou Harmonogramu je možné presne vypočítať kritickú cestu a získať cenné informácie o časovom harmonograme a potenciálnych problematických úsekoch.

4.8 Časové rezervy v jednotlivých činnostiach musia byť zobrazené. Povolená je iba časová rezerva na konci (terminal float).

Časová rezerva môže byť pri určitej činnosti naplánovaná, avšak určitá činnosť, ktorá nie je na kritickej ceste v závislosti od časových a logických závislostí predchádzajúcich a nasledujúcich činností (ak sú) môže prirodzene vytvárať časovú rezervu, nakoľko jej posunutie nemá vplyv na kritickú cestu (do určitej miery) a teda neposúva Dobu ukončenia.

Posun alebo predĺženie samotnej činnosti môže mať dopad na Zmluvnú cenu, nakoľko Zhotoviteľ plánuje nasadiť čatu pracovníkov a vybavenie, ktoré má k dispozícii a pokles kapacity alebo zmena termínov vyvoláva tak priame ako aj nepriame náklady. Takéto náklady sa volajú disruption. SFDI Metodika kvantifikácie nárokov stanovuje podmienky ako sa takéto náklady disruption uhrádzajú. Toto je vhodné si dohodnúť v Zmluve, prípadne je možné postupovať ako navrhuje FIDIC zelená kniha, vydanie 2021, ktoré obsahuje paušálne úhrady nákladov podľa vzorca.

Príklad časovej rezervy v činnosti a na konci:

4.9 Technologická prestávka musí byť zobrazená.

4.10 Harmonogram musí mať integrovaný reálny kalendár, ktorý uvádza v reálnom čase sviatky a dni pracovného pokoja.

4.11 Prerušenie (rozdelenie) činnosti musí byť znázornené.

4.12 Predkladanie elektronickej editovateľnej verzie (mpp).

4.13 Pri revízii Harmonogramu Zhotoviteľ nezakladá nový Harmonogram, ale rieši iba odchýlky z predchádzajúcej revízie Harmonogramu.

4.14 Rozlíšenie vlastných prác a subdodávateľov.

4.15 Rozdielový harmonogram sa predkladá vždy pri uplatnení nároku na čas v zmysle podčlánku 8.4 FIDIC VZP, ako aj uplatnení akcelerácie podľa podčlánku 8.6 FIDIC VZP.

4.16 Pri činnostiach sa uvedie počet pracovníkov, celková prácnosť v normohodinách (Nh), jednotková prácnosť, trvanie činnosti, časové rezervy, začiatok, dokončenie, stav rozpracovanosti (najmä v revidovanom Harmonograme).

Je právom Zhotoviteľa si nastaviť Harmonogram ako potrebuje.

Práve nastavením postupnosti a výberom technologických postupov môže Zhotoviteľ uplatniť svoje know how a získať konkurenčnú výhodu oproti ostatným uchádzačom. Nie je však fér, ak by Zhotoviteľ vytváral umelé „vankúše“ pre prípad ak by sa dostal z vlastnej viny do omeškania. Preto by mali byť časové rezervy na činnostiach zverejnené a samotné činnosti by sa nemali časovo „nadsadzovať“. Samozrejme, že existuje reálna a normovaná prácnosť. Nebolo by však vhodné, ak by Zhotoviteľ činnosť výrazne časovo navýšil oproti štandardom. Objednávateľ preto môže požadovať, aby plánované doby stavebných objektov (etáp) nepresahovali výrazne (viac ako 50%) odhadované doby, ktoré si objednávateľ môže odhadnúť pomocou produktivity práce na jedného pracovníka vedenej na štatistickom úrade (podľa druhu stavby) a plánovaného nasadenia počtu pracovníkov.

Obrázok s povolením doc. Ing. Mareka Ďubeka, PhD.

4.17 Harmonogram platieb je vyžadovaný podľa podčlánku 14.4 FIDIC VZP. K tomu by spolu s Harmonogramom mala byť predložená kumulatívna krivka nákladov (S-krivka) – na horizontálnej osi S-krivky bude Doba ukončenia (v mesiacoch) a na vertikálnej osi budú odpovedajúce odhadované kumulované náklady za príslušný mesiac. Okrem kumulatívnych nákladov by Harmonogram platieb mal uvádzať aj platby v sumách predpokladaných podľa mesiacov.

Finančný plán musí byť vyhotovený podľa harmonogramu v číselnom vyjadrení a členení po jednotlivých častiach stavby a mesiacoch výstavby ako aj v grafickom vyjadrení.

Finančná kontrola umožňuje efektívnu kontrolu plnenia postupu prác (jednoduchšie ako sledovanie prácnosti a normohodín). Sledovanie čerpania finančných zdrojov je nevyhnutné aj z dôvodu, že investičná výstavba je financovaná zo štrukturálnych fondov a tieto sú časovo obmedzené a je potrebné, aby sa investícia zrealizovala v daný čas.

4.18 Harmonogram musí byť v technickom súlade s postupnosťou uvedenou v projektovej dokumentácii.

5. Náprava porušenia predložiť Harmonogram v súlade s požiadavkami

OZP možno zmeniť tak, aby v nich boli nasledovné nápravy s cieľom donútenia Zhotoviteľa predložiť Harmonogram v súlade s požiadavkami objednávateľa v Zmluve:

  • pokyn Správcu stavby
  • oznámenie Správcu stavby v akom rozsahu nie je harmonogram v súlade so Zmluvou
  • uplatnenie zmluvnej pokuty za porušenie povinnosti predložiť Harmonogram v súlade s požiadavkami v Zmluve
  • uplatnenie zmluvnej pokuty za porušenie povinnosti čerpať v súlade s Harmonogramom platieb (Finančným plánom)
  • zadržanie časti prostriedkov z dôvodu nepredloženia revidovaného Harmonogramu
  • čerpanie bankovej záruky z dôvodu porušenia záväzku a uplatnania zmluvnej pokuty (ak nebola auhradená)
  • odstúpenie od Zmluvy

6. Odporúčané znenie podčlánku 8.3 a 8.6 FIDIC OZP:

Odporúčam zrušiť celé znenie ustanovenia podčlánku 8.3 FIDIC VZP a nahradiť ho týmto novým znením:

8.3 Harmonogram

Základný harmonogram

Zhotoviteľ je povinný predložiť Správcovi stavby základný Harmonogram v súlade s Požiadavkami objednávateľa na vypracovanie Harmonogramu uvedenými v [uveď časť súťažných podkladov – TŠ pri červenej knihe PO pri žltej knihe] do 28 dní po doručení oznámenia podľa podčlánku 8.1 (Začatie prác).

Správca stavby je povinný do 28 dní od doručenia návrhu základného Harmonogramu preskúmať Zhotoviteľom predložený návrh a je oprávnený vydať Zhotoviteľovi oznámenie, v ktorom uvedie a zdôvodní v čom návrh nie je v súlade so Zmluvou, neodzrkadľuje skutočný postup na Diele, alebo je inak v nesúlade so záväzkami Zhotoviteľa. 

Ak Správca stavby do 28 dní od doručenia návrhu základného Harmonogramu vydá Zhotoviteľovi oznámenie o nesúlade návrhu základného Harmopnogramu podľa predchádzajúceho odstavca, Zhotoviteľ je povinný odstrániť všetky nesúlady v predloženom návrhu a predložiť návrh základného Harmonogram prác do 14 dní od doručenia. Správca stavby tento druhý návrh opätovne preskúma v lehote 14 dní a postupuje podľa tohto podčlánku. Ak Správca stavby vydá Zhotoviteľovi oznámenie o nesúlade tohto druhého návrhu základného Harmonogramu má sa za to, že Zhotoviteľ porušil záväzok predložiť základný Harmonogram v súlade s týmto podčlánkom 8.3 Zmluvy. Porušenie tohto záväzku Zhotoviteľa sa nedotýka povinnosti Zhotoviteľa predložiť riadny základný Harmonogram, ktorý bude v súlade so Zmluvou, Objednávateľovi však vzniká právo uplatniť nápravné prostriedky podľa tejto Zmluvy. 

Ak Správca stavby nevydá oznámenie o nesúlade návrhu základného Harmonogramu do 28 dní od doručenia návrhu, stáva sa predložený návrh platným Harmonogramom a Zhotoviteľ je povinný podľa tohto harmonogramu postupovať na Diele. Personál objednávateľa sa pri plánovaní svojich úkonov ohľadom Diela spolieha na tento Harmonogram. 

Revidovaný harmonogram

Zhotoviteľ je povinný počas realizácie Diela vždy ku koncu kalendárneho mesiaca predložiť Správcovi stavby návrh revízie Harmonogramu, ktorý presne odzrkadľuje skutočný postup na Diele v danom čase a bude v súlade s Požiadavkami na vypracovanie Harmonogramu uvedenými v [uveď časť súťažných podkladov – TŠ pri červenej knihe PO pri žltej knihe].

Vždy, keď ku koncu kalendárneho mesiaca sú splnené podmienky podľa podčlánku 8.6 (a), (b) tejto Zmluvy, je Zhotoviteľ povinný postupovať v súlade s podčlánkom 8.6 tejto Zmluvy a týmto podčlánokm 8.3 Zmluvy. To platí aj v prípade, keď zo Správy o postupe podľa podčlánku 4.21 (h) Zmluvy z porovnania skutočného a plánovaného postupu vyplýva, že je ohrozené dokončenie Diela v relevantnej Dobe ukončenia. 

Správca stavby je povinný do 14 dní od doručenia návrhu revízie Harmonogramu preskúmať Zhotoviteľom predložený návrh a je oprávnený vydať Zhotoviteľovi oznámenie, v ktorom uvedie a zdôvodní v čom návrh nie je v súlade so Zmluvou, neodzrkadľuje skutočný postup na Diele, alebo je inak v nesúlade so záväzkami Zhotoviteľa. 

Ak Správca stavby do 14 dní od doručenia návrhu revízie Harmonogramu vydá Zhotoviteľovi oznámenie o nesúlade návrhu Harmonogramu podľa predchádzajúceho odstavca, Zhotoviteľ je povinný odstrániť všetky nesúlady v predloženom návrhu a predložiť návrh revízie Harmonogramu do 14 dní od doručenia. Správca stavby tento druhý návrh opätovne preskúma a postupuje podľa tohto podčlánku 8.3. Ak Správca stavby vydá Zhotoviteľovi oznámenie o nesúlade tohto druhého návrhu revízie Harmonogramu má sa za to, že Zhotoviteľ porušil povinnosť predložiť Harmonogram v súlade s týmto podčlánkom 8.3 Zmluvy. Porušenie tohto záväzku Zhotoviteľa sa nedotýka povinnosti Zhotoviteľa predložiť riadnu revíziu Harmonogramu, ktorý bude v súlade so Zmluvou a reálnym postupom na Diele v danom čase, Objednávateľovi však vzniká právo uplatniť nápravné prostriedky podľa tejto Zmluvy. 

Ak Stavebný dozor nevydá oznámenie o nesúlade návrhu revízie Harmonogramu do 14 dní od doručenia návrhu, stáva sa predložený návrh revízie Harmonogramu platným a Zhotoviteľ je povinný podľa tejto revízie postupovať na Diele. Personál objednávateľa sa pri plánovaní svojich úkonov ohľadom Diela spolieha na túto platnú revíziu Harmonogramu.

Do podčlánku 8.4 FIDIC VZP sa dopĺňa na koniec nasledovný odsek:

Zhotoviteľ je povinný v oznámení o nároku na predĺženie Doby ukončenia predložiť analýzu dopadu udalosti alebo okolnosti na čas vo forme porovnania skutočného postupu a plánovaného postupu v aktuálnom Harmonograme aj s návrhom možných opatrení ako zamedziť alebo znížiť omeškanie relevantnej Doby ukončenia. 

Odporúčam zrušiť celé znenie ustanovenia podčlánku 8.6 FIDIC VZP a nahradiť ho týmto novým znením:

Ak kedykoľvek  

  1. je skutočný postup na Diele príliš pomalý na to, aby mohla byť dodržaná Doba ukončenia, a/alebo 
  1. postup sa spomalil (alebo sa spomalí) oproti aktuálnemu mesačnému revidovanému Harmonogramu podľa podčlánku 8.3 (Harmonogram) 

z iných dôvodov než, ktoré sú uvedené v podčlánku 8.4 (Predĺženie Doby ukončenia), potom môže Správca stavby vydať Zhotoviteľovi pokyn, aby podľa podčlánku 8.3 (Harmonogram) predložil revidovaný Harmonogram a sprievodnú správu, v ktorej popíše revidované metódy, ktoré navrhuje prijať, aby urýchlil postup a ukončil Dielo alebo Sekciu (ak je) v relevantnej Dobe ukončenia. 

Ak Správca stavby nevydá iné oznámenie, prijme Zhotoviteľ na svoje riziko a náklady revidované metódy, ktoré môžu vyžadovať predĺženie pracovnej doby a/alebo nárast počtu Personálu zhotoviteľa a/alebo Vybavenia zhotoviteľa. Ak tieto revidované metódy spôsobia Objednávateľovi dodatočné náklady, má Objednávateľ nárok na základe podčlánku 2.5 (Nároky Objednávateľa) na úhradu týchto nákladov Zhotoviteľom naviac k zmluvnej pokute za omeškanie Zhotoviteľa (ak je) podľa podčlánku 8.7 (Zmluvná pokuta za omeškanie Zhotoviteľa). 

Vždy keď sa bude vyhotovovať revidovaný Harmonogram, bude Zhotoviteľ povinný odovzdať Správcovi stavby aj revidované tabuľky týkajúce sa Organizácie projektu a Vybavenia zhotoviteľa a nasadenie Personálu zhotoviteľa. 

Podčlánok 13.3 (Variácie a úpravy) sa aplikuje na revidované metódy, vrátane akceleračných opatrení, navrhnutých Správcom stavby za účelom zrýchlenia postupu v dôsledku časových vplyvov udalostí/okolností uplatnených zhotoviteľom podľa podčlánku 8.4 (Predĺženie Doby ukončenia) 

Zdroje:

Ako manažovať stavebné procesy v rámci prípravy a realizácie stavieb, Eurostav, Jozef Gašparík a kolektív

SCL Protokol – www.scl.org.uk

SFDI Metodika časové riadenie – www.sfdi.gov.cz